Het spel van de tijd

30 jan

Wij maakten een spel over tijd rond ons W.O. thema. Het was heel fijn en ook spannend om hieraan te werken. Het werd een bordspel met historische pionnen en vragenkaarten. Hieronder lees je er meer over.

In de Einsteinklas hebben we een bordspel gemaakt over ons WO-thema. We maakten dit spel met 4 personen: Karen, Serman, Lakshitha en Juf Jana. We hielden ons spel geheim voor onze klasgenoten. Doordat we het in de Einsteinklas maakten, lukte dat.

Waarover gaat het spel?

We hadden eerst geen idee waarover het spel ging gaan. Toen maakten we een puzzel en wisten we het thema: Het was tijd. We maakten dus een tijdslijnspel. Het spel gaat over ons w.o. thema. Bv. we hebben geleerd over eeuwen, erfgoed, feit en mening en veel meer.We hebben dat gemaakt om beter te kunnen leren voor onze toets. We hebben dat voor de kinderen in onze klas gemaakt: 4B/4A. Zo konden de kinderen goed oefenen voor de toets.

De deadline

Wij moesten eigenlijk klaar zijn op 3 december.
Maar de toets was op 29 november 2024.
We moesten heel snel doorwerken. Het was spannend. Gelukkig waren we net op tijd klaar. Klas 4A moest eerst het spel spelen want 4A zijn toets was op 28 november 2024. De volgende dag speelde klas 4B het ook. Zo konden de kinderen goed leren voor de toets.

Hoe ziet het spel eruit?

We maakten een bordspel met 36 millennials voor Christus en 25 eeuwen na Christus.
Er waren pionnen van: Leonardo Da Vinci, Albert Einstein, Cleopatra, Judith Van Vlaanderen, Wu Zetian, Wolfgang Amadeus Mozart, Jeanne d’Arc en Pythagoras. Ook waren er verschillende soorten kaarten met vragen of opdrachten op.
Lakshitha heeft de pionnen gemaakt, Serman het spelbord en Karen de kaarten.

Hoe vonden we het om het spel te maken?

We vonden het leuk om het spel te maken.
Lakshitha vond het fijn om de pionnen te maken, ook al vond ze één van die pionnen ‘Jeanne d’Arc’ niet zo mooi getekend. Serman vond het fijn om het bord te ontwerpen en Karen vond het leuk om de vragenkaarten te maken en te verbeteren.
Het moeilijkste was het spelbord inkleuren want we moesten heel hard duwen om mooie kleuren te krijgen.

Hoe moet je het spel spelen?

Je had een dobbelsteen en iedereen moest de dobbelsteen gooien. Wie het hoogste getal had begon. Als er twee mensen bv. 5 hadden, moesten die opnieuw gooien. Tot er iemand het grootste getal had. Dan was het een race tot de finish! Tot er iemand op het einde was.
Tijdens deze race, belandde je op gekleurde vakken. Als je op rood bent moet je een rode kaart nemen. Als je op een groen vak staat, neem je een groene kaart, hetzelfde voor geel. Je buur leest het voor en jij moet de vraag beantwoorden. Als je het fout hebt, zet je een stap naar achter. Als je het juist hebt, ga je een stap naar voren. Het spel eindigt wanneer iemand in de 25ste eeuw zit.
In L4B wonnen er 5 personen: Marie-Lou,Gizem, Joella, Anna-Maria en Bruce. In L4A was de winnaar Tyrone.
De kinderen van L4B en L4A vonden het spel heel erg leuk. Want het toonde wie de toets goed zou doen. De kinderen vonden het thema leuk, maar het thema was ook moeilijk.

We hopen dat jullie een leuke leestijd hadden!

Geschreven door Karen, Serman & Lakshitha

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.